Tecnologies digitals i rendiment acadèmic: realment milloren l’aprenentatge?
En els darrers anys, la presència de les tecnologies digitals a les aules ha crescut de manera exponencial. Però, realment l’ús de la tecnologia millora el rendiment acadèmic? Aquesta és la pregunta que intenten respondre García-Martín i Cantón-Mayo (2019) en el seu article publicat a la revista científica Comunicar.
L’estudi analitza la relació entre diferents usos de les tecnologies digitals i el rendiment acadèmic d’estudiants adolescents en assignatures com Matemàtiques, Ciències, Llengua Castellana i Anglès. El més interessant és que no es limiten a preguntar si la tecnologia és bona o dolenta, sinó que diferencien els tipus d’eines i els usos que se’n fan: motors de cerca, wikis, blogs, podcasts o aplicacions de missatgeria, entre d’altres.
Els resultats mostren que no totes les tecnologies tenen el mateix impacte. Per exemple, l’ús de motors de cerca i wikis amb finalitats acadèmiques es relaciona amb millors resultats en algunes matèries. En canvi, altres eines poden tenir efectes diferents segons l’assignatura o la manera com s’utilitzen. Això reforça la idea que el factor clau no és la tecnologia en si mateixa, sinó l’ús pedagògic que se’n fa.
Des del meu punt de vista, aquest article aporta una mirada necessària en el debat sobre digitalització educativa. Sovint es parla de la tecnologia com una solució universal, però aquesta recerca ens recorda que la clau està en la intencionalitat didàctica, en el desenvolupament de la competència digital i en l’acompanyament docent. La tecnologia pot ser una gran aliada, però només si s’integra amb criteri pedagògic.
En definitiva, l’article contribueix a entendre millor com les eines digitals poden influir en l’aprenentatge adolescent i obre la porta a seguir investigant sobre quines pràctiques tecnològiques són realment significatives a l’aula.
Comentarios
Publicar un comentario